Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, November 24, 2009

Hari-hari dalam hidup Zainab al-Ghazali




salam...

mungkin ramai yang tertanya-tny mengapa ana memilih "Hari-hari dalam hidupku" sebagai "main sentence" blog ana yg tidak seberapa ini...



nama ini ana ambil sempena dengan nama buku "Hari-hari dalam hidupku". Buku ini dicadangkan oleh sahabat ana ketika dalam satu kuliah....



pada mulanya berat juga ana nk membacanya disebabkn ana kurang minat membaca
novel..namun membaca sinopsisnya yang mengisahkan realiti sebenar seorang aktivis, menarik minat ana untuk membaca.



Buku ini mengisahkan Zainab al-Ghazali al-Jubaili adalah seorang aktivis Islam yang sanggup berkorban apa saja demi mempertahankan kebenaran yang beliau yakini.Ukhtie adalah ketua Jama'ah Muslimin yang menjadi sayap kepada Ikhwan Muslimin di Mesir.


Pada era pemerintahan Presiden Jamal Abdul Nasser, puluhan ribu, malah ratusan ribu anggota Ikhwan Muslimin dipenjara dan diseksa. Zainab al Ghazali dengan sepenuh kemampuan yang dimilikinya berusaha sedaya upaya meringankan bebanan keluarga mereka yang dipenjarakan. Pelbagai bantan kebendaan dan rohani dihulurkan.


Rancangan untuk membunuhnya telah dilakukan. Akhirnya beliau ditangkap dan dipenjarakan dan bermulalah siri penyeksaan keatasnya. tetapi Allah telah menyelamatkan beliau. Ketika menghadapi saat-saat penyeksaan di dalam penjara, Presiden Jamal Abdul Naser telah mengarahkan agar beliau diseksa dengan penyeksaan yang berat.


Beliau dipukul dengan tongkat, cemeti, digantung kaki ke atas, dikurung dengan anjing-anjing yang ganas, direndam seharian dalam penjara air, dipenjara dengan tikus dan pelbagai lagi seksaan yang berlaku ke atas dirinya. Namun, beliau tabah menghadapinya dengan penuh yakin akan janji Allah : " Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung".


Akhirnya beliau keluar daripada penjara pada tahun 1971. Semangat serta keyakinan terus membara dan beliau tetap thabat di jalan dakwah.

p/s:
bacalah buku yang bermanfaat kerana ia mempengaruhi pemikiranmu..

4 comments:

  1. salm..dah lma dh ana nk thu kisah tntang zainab al-ghazali nie..bila bukak blog k.fi nie,alhamdulillah tercapai jgk hasrat nk thu siape sbenarnye zainab ni..ana biase dgr name die jah sblum nie sbb ada seorg sahabat ana nie nk mnjdkn zainab al-ghazali sebgai idola dyer..dyer tnye ana knal ke x,ana ngaku memg ana xknal lg sblum nie..tp sejk ana msuk dunia bru nie,ckit2 ana bleh dapt mklumat tntg zainab al-ghazali nie n mkin bertmbh lagi ckit bla bce blog nie..tq kak fi =)

    ReplyDelete
  2. salam...
    salam perkenalan..
    buku ni memang menarik..
    saya baca masa saya umur 8 tahun...
    dan mengulang berkali2 sampai umur kolej..
    n now kehilangan buku nie...
    boleh saya tau, mana nk dapat buku ni?

    ReplyDelete
  3. salam...
    syukran sbb mnjadikan blog ni sbg tempat perkongsian ilmu...
    buku ini sebenarnya susah dah nk peroleh..
    mungkin ntum blh cari ketika pesta buku..I'Allah...
    dan apa2 cdgn blh kmukan..I'Allah kita sama2 menuntut ilmu Allah

    ReplyDelete
  4. mari kita bedah buku2 perjuangan..
    sesekali perlu mencabar pemikiran kte dgn mmbaca buku2 berat untuk mematangkan minda =)
    mne nk dapat buku nie??

    ReplyDelete